در این شکی نیست که اپلیکیشن های موبایل آینده تجارت را شکل می دهند. آمار نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۷، ۲۵ درصد از داد و ستدهای آنلاین د ر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها صورت خواهد گرفت. مطمئنا این به معنی آن نیست که شرکت شما دقیقا می داند که در این زمینه چه کارهایی را باید انجام دهد. استراتژی اپلیکیشن موبایل در شرکت شما چگونه است؟ چه برنامه‌ای برای به موفقیت رساندن این استراتژی ها دارید؟

قبل از اینکه به سؤالات چی و چگونه پاسخ دهید، باید به سؤال چرا فکر کنید. چرا شرکت شما به یک اپلیکیشن موبایل برای گوشی های هوشمند نیازمند است؟ پاسخ این سؤال در نحوه استفاده مشتریان شما از خدمات و محصولات تان نهفته است. اگر آن‌ها می‌توانند از روش‌های منعطف برای تعامل با شما استفاده کنند، شما چرای لازم را برای شروع استراتژی موبایل خود دارید.

سؤال بعدی چگونه است. ما با توسعه اپلیکیشن موبایل بر مبنای اهداف اصلی استراتژی مان، به پاسخ این سؤال می رسیم. اپلیکیشنی که بتواند منعطف، توجیه کننده و مرتبط با کارمان باشد، می‌تواند هدف ما در یک برنامه استراتژیک باشد.

یکی از کاربرد های مشخص سازی انواع و دسته بندی های اپلیکیشن موبایل ، رسیدن به فهم مشترک برای دست یابی به اپلیکیشن مورد نظر از جانب توسعه دهندگان و کاربران می باشد. مشخص شدن نوع اپلیکیشن موبایل به کاربران کمک می کند تا بتوانند به اپلیکیشن موبایل مورد نظر خود، بهتر و سریعتر دسترسی داشته باشند و قبل از دانلود و استفاده از آن بدانند که کارکرد این اپلیکیشن موبایل در چه حوزه ای می باشد. از طرفی برای مسائل فنی و تجاری از سمت توسعه دهندگان، در بحث قیمت گذاری ها و رسیدن به نقطه مشترک برای توسعه، کاربرد های فراوانی دارد. در مقاله قصد داریم تا به این تنوع دید کاربران و از دید توسعه دهندگان بپردازیم که به دو دسته بندی تقسیم می گردد .

1-انواع اپلیکیشن از نظر فنی

2- انواع اپلیکیشن از نظر کاربرد

از دید کاربران دو مرجع اساسی برای این دسته بندی وجود دارد. سایتهای appstore و playstore برای دو سیستم عامل اندرویدو ios مهمترین و بزرکترین مرجع دسترسی به اپلیکیشن های موبایل هستند. نکته ای که وجود دارد این است که برخی از این دسته بندی ها با یکدیگر همپوشانی دارند و به صورت قطعی عمل نمی کنند.